Pripovjedačev
glas, diskurs, POV (point of view), očište
Sve su ovo nazivi za glas u kojem
pišemo. Glas može biti u bilo kojem licu jednine ili množine, no ako priču
započinjemo pisati jednim glasom, onda u tom glasu ostajemo do kraja. Nisu mi
poznati primjeri gdje se u priči miješaju glasovi. Ako griješim, ispravite me,
ali ne mogu se sad sjetiti ni jedne. Roman je druga stvar. Šira je forma, pa
možemo ubaciti više glasova.
Počet ću sa prvim glasom jednine. To je
obično glas za introspektivnu prozu tipa dnevničkih zapisa, ispovijesti ili
pisama. Dolje ću staviti pokušaj pisanja u epistolarnoj formi. To je , ustvari,
domaći rad gdje je zadatak bio primijeniti kuhanje u priči, a kako smo tata
Pelegrini i ja ka’ prst i nokat, bilo mi je najlakše njega uvaliti u priču.
Malo sam varala, pa šta ! Vi niste nikad ?
Pisanje iz prvog lica je zgodno kad lik
puno pati. Tko će znati opisati njegove patnje bolje od njega samoga ? Ili kad
je u nedoumici. Onda malo mozga ovako, malo onako, pa se misli što bi i eto
priča dođe skoro do kraja. Problem je što se sve skupa zna pretvoriti u
svakidašnju jadikovku, pa se čitatelju
zgade i lik i njegove patnje.
S druge je strane zgodno za izvući jaku poantu.
Lik priča o onome što zna, pa ga je na kraju lako zaskočiti s nečim potpuno
neočekivanim. I za dramatiziranje je pisanje u prvom licu odlično. Znate kako
su u strahu velike oči i kako se ne triba bojati ničega osim straha, ova nije
moja nego od Eleanor Roosevelt, a lako je njoj bilo tako pivat kad joj je iza
leđa bio najmoćniji čovjek u državi. Opet sam zalutala.
U prvom licu lik može dramit, izmišljati
strahote koje ne postoje, nabrijavati priču. Znate li da se samo 20 % onoga od
čega strahujemo i ostvari ? Niste znali ? Sad znate. Vidite li kako se od priče
u obliku mišića može napraviti slon ?
Odmah ću dati primjer : mali Ivica je
popio asa. Putem prema kući prevrće u glavi kako je bilo zadnji put kad mu je
zdimilo asa, kako mu je majka rekla da će mu uši iščupat, a djeca imaju nekakvu
glupu naviku da sve shvaćaju doslovno, i kako mu je otac rekao da ga neće
pustiti na , recimo, balet, balet je zgodan jer se po tome vidi koliko je mali
Ivica neobičan i velika je prilika da će ga čitatelj zapamtiti baš po baletu, i
sve tako ide mali Ivica i misli kako je i mali Andro popija asa, ali njegovi
nisu tako strogi, pa se opet misli bi li pobjegao od kuće, ili se skrio kod
bake dok tajfun ne prođe, pa ga usput pas
lutalica napadne i raščepuša mu novi kaputić i odgrize pola nogavice i on to
skoro da i ne primijeti jer mu je onaj as kao bodež u sred srca i sve tako dok
ne uđe u kuću. I što se dogodi onda ? Majka i otac gledaju Sulejmana i čuju da
im mali Ivica priča o maleckoj jedinici u dnevniku, a oni mu samo odgovaraju da
ga u kuhinji čeka večera.
Lako je pisati u glasu koji nam je
generacijski blizu, ali ako pokušamo pisati iz očišta djeteta, tu nastaju
problemi. Najprije treba prilagoditi jezik. Ne može dijete govoriti o
jukstapoziciji i razmišljati o tome što će biti ako bude. Djeci je budućnost
nekako skučena. Proteže se , zavisi od starosti djeteta, ali recimo do
Mihaelinog rođendana koji će biti kad se nabroje prsti na obje ruke i još dva
prsta na nozi. Dijete ne zanimaju mnoge stvari koje zanimaju odrasle, ali su im
neke stvari, poput kupovanja igračke ili
Mihaelinog rođendana, centar svijeta. Tu treba biti jako oprezan, jer sve što
imate kao pripovjedač je vaša vjerodostojnost. Može vam zaplet biti bogovski,
rečenica savršena, ali ako lik nije vjerodostojan, uzalud vam trud,
pripovjedači.
Ne želim vas obeshrabriti, pa zato neću
spominjati pisanje iz očišta životinje, no to ne znači da ne bi bilo zgodno da
se pokušate oglasiti kao pas kojeg su upravo udomili, ili izbacili iz kuće ili
ga vode na uspavljivanje. Ajme, ovo s uspavljivanjem bi orosilo mnogo oko ! To
je tako zahvalna tema. Eto vam ideje za
priču koju možete poslati na natječaj do 28. Veljače. Link je negdje dolje na
stranici.
A sad, tadaaam, epistolarna forma,
pisanje u , a kojem će ako je epistolarna, prvom licu jednine :
-
Večera
Marta moja, evo ti pišen, a
šta je korist kad znan da ti to nećeš pročitat. Baš te briga šta se ja ovde
patin ka Isukrst na križu. Ja se sve mislin kako ti gore guštaš i pivaš s
anđelima. Uvik si volila pivat. Sićaš se kad bi ti ja dâ šekondu, pa bi se ti
smijala i govorila da reven ka tovar ? E, Marta moja, nikad više tih vrimena,
nikad više s tebon neću zapivat, grdelinu moj ! Ma, znaš, sve se nešto mislin.
Kad bi ti meni mogla dat sinjal, ne tribaš mi se ukaživat, iako san čuja da je
bilo i takvih slučajeva. Samo mi dikod pokucaj na ponistru. Sićaš se kako san
je tebi kuca dok si bila cura, pa bi ti štagod izlagala, da ideš do šjore
Jubice oli bacit škovace i onda bi se nas dva jubili u škurici, a ti si stalno
drćala da nas kogod ne vidi pa ti se reče materi?
Jesan se i ja uspisa. Kad
počnen ne znan svršit, a opet, sve se mislin kako ti ćiriš iza oblaka i sve
čitaš ovo šta ja sad pišen. To bi bilo puno lipo. Vata me smij kad promislin na
tvoju facu , jerbo si se uvik bojala visine. Tako, sad san se lipo pozdravija s
tebon, pa mogu prić na ono zbogradi čega ti pišen. Majketibožje, da me kogod
vidi da pišen pokojnoj ženi, reka bi da san lud, a ja znan, Marta moja, da
nisan lud, jerbo te ćutin u srcu. Digod mi se čini da si još uz mene, pogotovo
kad ne dignen dasku na zahod oli kad bacin šporke bičve ispod kreveta, ajme šta
si bila žestoka na to. One tvoje ćeri su se uvrgle na te.
O njima san ti počeja pisat.
Ovako ti je bilo. Jučer su otišle u neki centar na kraj grada, nisan nikad bija
tamo niti ću, ali one navalile da moraju na rasprodaju, pa se skupile odma
poslin ručka i rekle da će se kasnije vratit, da ja večeran i da buden dobar.
One meni da buden dobar ! Vidiš li ti na što je to došlo ?
In šoma de la šoma, ja san
osta sam. Gleda malo televiziju, čita, ubija oko i gledan na sat, a ono tek
šest uri. Grubo li je kad je čovik sam. Nikad dan proć. Onda san se sitija da
bi moga skuvat štagod za večeru. One dvi će se vratit gladne i bit će in drago.
Ti znaš da ja baš i nisan neki kuvar, ali gleda san cili život kako vi to
radite, pa san valjda nekog vraga i naučija.
Pogledan u frižider. Unutra
lipo meso za toć. Narizano. Samo skuvat. Nije to neki problem. Uliješ uja,
narižeš kapulu, baciš na to meso, dva tri puta promišaš i gotovo. Boga Jokina
nije problem ! Koliko ću uja ulit ? Ako staviš malo zagorit će, ako staviš puno
bit će masno. Onda san se odlučija i ulija jedan prst, onako da dobro popliva.
Dok se uje grijalo, nariza san kapulu. Nije to više ono šta je bilo. Kad bi ti rizala kapulu, ja bi za stolon proplaka. Sad
kapula više nit' smrdi, nit' miriše. Sama plastika, a i rizala se ka plastika.
Ja upren nožen, a ono odleti u vražju mater. Skupja san je i po sudoperu i po
podu. Već te vidin kako zavrćeš noson. Opra san onu šta je pala na pod, malo je
pomlatija nožen, jesu bokuni malo veći, ali skuvat će se. Onda san kapulu
bacija na uje da je malo ubije. Kad je ubilo kapulu, ubacija san meso i sve
dobro promiša. Dok se kuvalo iša san očistit dva tri kumplira za pofrigat.
Mislija san bit će in to drago, ali da san zna šta me čeka, bija bi sve dâ
kvragu.
Gulija san vražje kumplire,
malo san se i poriza, i sve bi bilo u redu da meso nije počelo gorit. Dođen do
špakera, a ono sve pocrnilo, malo je kâ i bacalo na izgoreno, pa san brzo ulija
dvi čaše vode, doda malo konšerve i nastavija gulit. Stavija san kumplire u
tavu. Malo san ih bacija iz visine, pa me poštrcalo vrilo uje i kamo sriće da
je sve šta je izletilo iz tave palo po meni. Prije bi meni prošle opekotine,
nego šta će nji' dvi zaboravit masne pločice i pod, znaš ti dobro kakve su one
šufištike. Je, bokun je maćalo i zid, ali to ću ja dva puta manit pinelon čin
padne južina.
Toć mi se učinija malo ridak, pa san sasuja konšervu pomidori
unutra da daju gustoću, ali je sve skupa opet ostalo ritko, a ja nisan zna šta bi više moga učinit,
pa san maka sa špakera i stavija sa strane. Taman kad je sve tribalo bit gotovo,
eto ti nji' dvi. Da ima Boga one bi dvi rekle Baš lipo šta si nan skuva večeru, a ne vikat da ću užgat kuću i da
su mi samo gluposti na pameti i svašta još gorega, ali ti neću napisat jerbo bi
se ti odma snervala.
Postavija san stol i donija spizu.
Onda san se sitija da nema salate, a nije bilo ništa u frižideru, pa san na
brzinu pofriga pet jaja. Nji' dvi su se prisvukle i sile večerat. Boje da ti ne
govorin. Biserka govori da kako sam uspija meso pritvorit u garbun. Onda se i
Stela uvatila palamudit da mi je polak kumlira izgoreno, a druga polovica sirova i da
san ih triba mišat u tavu. A, gospeti, niko se nije naučan rodija, mislin se ja
u sebi i sve zafalijen Bogu šta još nisu vidile u kakvon je stanju špaker. Onda
su rekle da se samo jaja mogu jist jerbo in se čini da su dobro pofrigana. Kad
su našle pinjur unutra, odustale su i od jaja.
I sad se ja mislin, Marta
moja, koga smo mi to odgojili. Mučija san se cilu večer, one dođu na gotovo i
nisu zadovoljne.
Eto, napisa san šta san ima
napisat ! Lipo mi se gore provedi i rezerviraj mi jedno misto. Nemoj puno blizu
svetog Petra, jerbo ti ja ne mislin molit po cili dan. Nađi štagod malo sneruke
da se nas dva možemo kokolavat.
Puno te pozdravja i voli tvoj
muž Ivan.
Nema komentara:
Objavi komentar