U trećem licu možemo pisati na nekoliko
načina. Kad je pripovjedač svugdje i zna sve, onda je to svevideći pripovjedač
u trećem licu. Morate priznati da bi bilo gotovo nemoguće pisati u prvom licu i
znati sve što se događa. To bi se moglo izvesti kad biste priču pripovjedali
kao duh koji negdje odozgor gleda šta se ispod događa i komentira situaciju.
Možda još ima i neki drugi način, ali mi
ne pada na pamet.
Kad je dobro upotrijebiti svevidećeg u
trećem licu ? Dobro je kod povijesnih romana, bildungs romana, SF-a, fantazija.
Problem je što se takvo pripovijedanje zna pretvoriti u izvještaj. Ne može se
koristiti baš introspekcija. Čitatelj se teže uživljava u likove koji ponekad
ispadnu drveni. I možda ono što mi je najvažnije – teško je išta ostaviti nedorečeno,
jer ako je svevideći, treba bit pošten,
pa reći ono što je vidio.
Tu čitatelju ne ostavlja ni malo prostora za
nadograđivanje teksta. Koliko ste puta pročitali knjigu i nastavili razmišljati
o nečemu što vam je ostavljeno da završite po svojoj volji. E, svevideći je
nemilosrdan. Nema kod njega moglo bi ovako, moglo bi onako. On je
konkretan i mora biti konkretan jer su mu sve činjenice na raspolaganju.
A sada jedan primjer :
fotografija s interneta
Borba
na stepeništu
Stajao je nepomično u mračnom hodniku.
Nadvirio se kroz vrata. Bio je tamo. Na stolu. Grickao je komad slanine.
Franinim licem prijeđe izraz gađenja i ljutnje istovremeno. Pipkao je rukom po
zidu dok nije napipao dršku metle. Čvrsto je stisne. Duboko uzdahne i krene.
Udarao je po svemu što mu se našlo na putu.
Psovao je. Vikao. Štakoru je bio
potreban tren da se odluči na skok. Skrio se ispod stola, a kada je podivljala
metla krenula prema njemu, otrčao je ka zidu. Oprezno je, prateći zid, išao
prema vratima. Na tren bi zastao, pogledao neprijatelja, pa jurnuo. Ispred
njega se ispriječio drugi zid. Metla mu se približavala.
Tri kata poviše gospodin Ivan i
njegove ocvale kćeri su primili
telefonski poziv. Susjeda Danka ih je obavještavala da su Franu napali
razbojnici. Srčani gospodin Ivan je htio odmah pohitati u pomoć, ali su ga
kćeri spriječile pozivajući se na njegovo loše zdravlje.
Stara udovica Matilda je sjedila u
salonu čitajući ljubavni roman iz Glorije. Obučena u crnu haljinu s diskretnim sivim cvjetićima izgledala je
poput nekoga tko je promašio stoljeće. Mrštila se jer ju je lupanje iz stana
ispod ometalo. Podigne glavu i osmjehne
se kao da je iznenada nešto shvatila.
- Pa
to naš Francek sređuje stan. Furt si je našel pucu, pa se bu ženil. Više je i
bilo vreme. Tak se jadničak napatil otkad je ostal sam na svetu. Siromah – nježno je mrmljala Matilda spustivši roman
na koljena.
U stanu preko puta je Božena, zvana
Sveta Duša, energično brisala prašinu s ormarića. Njena je odjeća pričala priču
o višku novca i manjku ukusa. Ružičasta je trenirka blistala plastičnim sjajem.
Zlatna slova su možda imala svoju priču
za onoga tko zna kineski.
- Bogumili,
šta mi je korist čistit ! Čim se vrate iz škole, sve će usrat, a ti se, luda
ženo, satiri. Ka' da će ko primijetit ! Samo ću malo potrcmat – govorila je
sama sebi. - Ma ko se ovo uzlupa? Uvik nekog vraga priuređuju. Nikad mira u
ovoj zgradi.
Na vrhu stepeništa se odigravala drama.
Gospodin Ivan se htio sjuriti nizbrdo. Kćer Stela ga je zaustavljala, a Biserka
je bjesomučno lupala susjedu na vrata. Vrata se nisu otvorila, pa je Biserka
krenula u spašavanje susjeda Frane. Stela je potezala oca za rukav košulje
želeći ga zaustaviti. Biserka mu je
doviknula da se ne izlaže pogibelji.
Udovicu Matildu je riječ pogibelj
uznemirila. Odložila je roman na stol, polako ustala i krenula prema vratima.
Zastala je ispred ogledala u hodniku. Dlanom je zagladila kosu, palcem i
kažiprstom prešla preko kuteva usana kao da briše nevidljive mrvice,
poravnala haljinu i otvorila vrata. Iz
susjednog je stana izlazila Božena.
- Ko
je poginija ? Nije valjda šjor Ivan opet pâ ? – upita Matildu.
Pored njih protrči Biserka. U ruci drži metlu. Za njom se brzo gega Danka. Maše
valjkom za tijesto.
- Kaj
vam je suseda ? Kaj ste ponoreli ?
- Franu
napali razbojnici. Idemo ga spasit – propenta zadihana Danka.
- Muko
Isusova ! Moj Mark'ša na selu. On bi to odma nama rišija – pridruži se i Božena
spasiteljskoj ekipi. Matilda se polako i dostojanstveno spušta za njima
pridržavajući se za rukohvat.
Na drugom kraju stepeništa Stela, na rubu suza,
pokušava spriječiti oca da se pridruži hajci. Poteže ga je za rukav košulje.
Gospodin Ivan se proteže pokušavajući se drugom rukom uhvatiti za rukohvat. Baš
kad je uspio, začuje se zvuk paranja tkanine. Stela zbunjeno gleda u komad krpe
koji joj visi u ruci. Gospodin Ivan gleda u svoju golu ruku, a zatim kćer časti biranim riječima , tvrdeći da mu
je to bila najbolja košulja.
Metla tresne o pod prignječivši štakoru
rep. Štakor skoči i otrči uza zid prema vratima. Frane psuje. Prijeti. Maše metlom. Štakor potrči.
Frane potrči. Sjedalica se prevrne. Franine psovke nadjačavaju tresak.
Ispred vrata se natisnula moćna gomilica. Danka predvodi. Daje upute.
Ona će pregovarati, a ostali neka je podržavaju. Danka prislanja uho na vrata.
- Majko
moja, ča se ovo događa ? Ma ča je ovo na svit došlo ? Sirotinju pjačkat –
izvještava Danka.
- Kaj
je ? Kaj ga je razbojnik savladao , ne ?
- Nije
još. Čekajte ! Ništa se ne čuje. Sad ću ja prigovarat. Šjor, škužajte, mi bi
tili s vama prigovarat – govori Danka vratima.
- Ma
šta ćeš s gubon prigovarat ! Da je moj Mark'ša ovdeka dâ bi on njemu . –
žestoko će Božena.
- Kaj
mislite da zovemo policiju ? – javlja se bojažljivo Matilda.
- Iden
ja po sikiru, pa ćemo razbit vrata. Možda ga je već i ubija – i Biserka daje
svoj prilog.
- Alo,
šjor, čujete li vi nas ? Platit ćemo ako triba. Samo nan pustite našega Franu.
Ne vridi van on i sve šta ima ni pô šolda – viče Danka u vrata.
Vrata se otvaraju. Raščupani Frane drži
štakora za vrh repa. Beživotno tijelo se
njiše poput klatna. Glava mu je neprepoznatljiva. Iz krvave mase, niz nešto što
je nekad bila njuška, spušta se kap krvi
i pada na pod.
Ekipa za očevid :D
OdgovoriIzbriši